Telemarkkinointi, tutummin puhelinmyynti, on tehokas etämyynnin ja suoramarkkinoinnin muoto. Sitä pidetään myös aidosti interaktiivisena, koska suorassa puhelinyhteydessä puhelinmyyjä voi
Telemarkkinoinnin vahvuus on sen joustavuudessa. Myyntistrategiaa voi vaihtaa yhden ja saman puhelun aikana useita kertoja aina tarpeen mukaan.
Telemarkkinoinnin osuus myynnissä ja markkinoinnissa oli Suomessa voimakkaassa kasvussa 1990-luvulla. Mainonnan ja markkinoinnin muotona telemarkkinointi on monessa suhteessa tehokasta:
Puhelimitse telemarkkinoidaan laajalti erilaisia tuotteita ja palveluita. Lehtimyynnin lisäksi paljon B2B-markkinointia tehdään puhelimitse. Hyvä esimerkki on eri medioiden, kuten television ja lehtien, myymä mainostila.
Vaikka puhelinmyyntiä ja telemarkkinointia käytetään yleensä samaa asiaa kuvaavina termeinä, ne voidaan myös erottaa toisistaan. Tällöin telemarkkinointi nähdään markkinointina, jossa asiakkaan puolesta soitetaan asiakkaan asiakkaille. Puheluiden tyyli, tapa ja tavoitteet erotetaan toisistaan, ja telemarkkinointia hyödynnetään asiakastapaamisten sopimiseen sekä asiakastyytyväisyystutkimusten tekemiseen. Näin määriteltynä telemarkkinoinnilla ei siis myydä tuotteita eikä palveluja, vaan hankitaan asiakkaille kontakteja tai taustatietoa myyntiä ja markkinointia varten.